لیزر و مکانیسم اثر آن در درمان های مختلف

لیزر برعکس نور مرئی است که از یک طول موج تشکیل شده است. اگر نور خورشید را در نظر بگیرید طیفی از رنگ ها و طول موج ها در آن دیده می شود. از نور ماوراء بنفش گرفته تا نور مرئی که از بنفش، آبی و سبز تا زرد و نارنجی و قرمز تشکیل می شود و در آخر نور مادون قرمز وجود دارد. اما لیزر نوری است که توسط تجهیزاتی تقویت شده و تک طول موج می باشد. تک طول موج بودن باعث می شود که تاثیر لیزر هدفمند باشد. به این معنا که اگر برای درمان موهای زائد از لیزر استفاده کنیم هدف رنگدانه هایی است که در ریشه مو قرار گرفته است. بنابراین از لیزر با طول موج خاصی استفاده می کنیم که زمانی که به پوست تابیده می شود به سایر اجزای پوست آسیب نزد و فقط به ریشه مو آسیب بزند.

 

لیزر و مکانیسم اثر آن در درمان های مختلف

بنابراین لیزرها در بیماری های مختلف کاربرد متفاوتی دارند و برای هر اقدامی که انجام می شود از لیزر خاصی استفاده می شود. به طور مثال در مورد ضایعات عروقی باید از لیزری استفاده شود که طول موج آن طوری باشد که حداکثر جذب را توسط رگ های خونی داشته باشد و وقتی لیزر به پوست تابیده می شود به رگ های خونی حرارت می دهد و داغ می کند و از بین می برد در حالی که به بافت اطراف آسیبی نمی رسد. می توان تاثیر لیزر را به عینک های رنگی تشبیه کرد که در عینک ها با رنگ های مختلف، نور فقط با یک رنگ خاص عبور می کند. لیزر نیز با طول موجی که دارد از میان بافت های مختلف تنها بافت هدف را از بین می برد. به همین دلیل است که لیزر به طور اختصاصی برای درمان بعضی از بیماری ها و گاهی اهداف زیبایی استفاده می شود.

بنابراین لیزر انواع مختلفی دارد:

  1. لیزر موهای زائد که چند نوع هستند: لیزر Alexandrite، لیزر Diode، لیزر Ruby و لیزر ND-Yag که این ۴نوع لیزر برای درمان موهای زائد استفاده می شوند که در میان این ۴نوع لیزر موثرترین آن ها لیزر Alexandrite و لیزر Diode است.
  2. برای درمان ضایعات عروقی از لیزر Pulsed Dye Laser استفاده می شود که موثرترین درمان در ضایعات عروقی، ماه گرفتگی، ضایعات و لک های قرمز رنگ صورت می باشد.
  3. در مورد ضایعات رنگی که به شکل خال و کک و مک های رنگی می بینیم و هم چنین در خالکوبی ها از لیزرهای Q-Switch استفاده می شود که سه نوع هستند: Q-Switch-ND-Yag، Q-Switch Alexandrite و Q-Switch-Ruby که این ۳نوع لیزر می توانند در درمان ضایعات رنگی و پاک کردن خالکوبی ها استفاده می شوند که بیشترین کاربرد را Q-Switch-ND-Yag دارد.
  4. در لیزرهای زیبایی و برداشتن خال و جوان سازی از CO2 Laser و Erbium Yag استفاده می شود که نقش لایه برداری و تخریبی دارند. بنابراین می توان خال های گوشتی و چاله های صورت و اسکارهای پوستی را با کمک این لیزرها تا حدودی بهبود بخشید.

بنابراین می توان در زمینه بیماری های پوستی و در زمینه زیبا سازی پوست از انواع لیزرها به طور اختصاصی استفاده کرد.

از انواع لیزرهای درمانی که در درمان بیماری ها استفاده می شود می توان به لیزرExcimer (اگزایمر) اشاره کرد که در درمان بیماری لک و پیس و پسوریازیس قابل استفاده است. اگر لیزرهای قبلی جنبه زیبایی و بهبود وضعیت ظاهری بیمار را دارند این نوع لیزر برای درمان بیماری های پوستی قابل استفاده است.

keyboard_arrow_up